NIKMAT ALLAH

NIKMAT ALLAH
NIKMAT PENCIPTAAN

Tuesday, October 29, 2019

MORINGER..KACANG KELO

BismillahirRahmanirRahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh

Rabu 30 Oktober 2019 / 2 RabieulAwal 1441H

Alhamdulillah..terkesan saya dengan penemuan pokok moringer yang saya pernah tanam di rumah sewa Bandar Baru Tangkak (BBT) dua tahun lalu..satu pemboktian AllahuAkbar...

Hampir dua tahun kami kembali menetap semula di Shah Alam..setelah saya yakin Smartop mampu di kendalikan oleh anak saya dan mak saudaranya..Di rumah sewa tersebut saya ingin menabur bakti dengan menanam pohon kemboja dan moringer..saya kurang ingat dari mana pokok tersebut saya perolehi kerana sering sahaja pokok moringer yang di beri oleh kawan suami saya brother Raheem Sri Langka mati kekeringan. Lantas saya pasrah meninggalkan pohon moringer yang masih renek...satu pesanan..Moringer you grow big ya...luv you...bye bye rumah Tangkak.

Kehadiran kami di Tangkak setiap akhir bulan kerana latihan staf kurang menggamit kami ziarah semula rumah sewa..kami lebih suka kepasar Fama Bukit Gambir atau Jasin...sehinggalah baru2 ini tepat tarikh 26 Oktober menunggu majlis perkahwinan anak saudara di Tangkak kami berempat singgah meninjau bekas rumah sewa di BBT.

Nothing spectacular..gate rumah di mangga kemas kami tak dapat melihat kawasan dalam dan pokok2 di sana..cuma saya tidak terlihat pokok moringer yang juga saya tanam didalam kawasan rumah..mesti sudah mati kekeringam macam biasa.

Tiba-tiba saya terlihat sebuah pohon besar sebelah pokok palm yang memang di sediakan pihak perumahan...dan pokok tersebut menjulang tinggi mengatasi pokok palm...saya menjerit..SubhanaAllah .MasyaAllah... pokok moringer..you've grown so big..saya teringat pesan akhir padanya..rasa nak menangis melihat pokok moringer seolah patuh perintah saya sebelum meninggalkannya dulu

l can't believe my eyes...dengan izin Allah pokok moringer memang menjadi tinggalan saya yang indah di rumah sewa BBT...it is too spectacular..walau ia belum berbuah...saya mula viralkan gambar pokok moringer kepada keluarga dan teman...adik ipar saya di Kajang telah menanam pohon moringer hampir 5 tahun..tidaklah sebesar itu..ya Allah aku sujud syukur dengan hidupnya pohon moringer di Tangkak...it impresses me so much menyebabkan saya tidak lagi meragui kemampuan saya menanam sesuatu pokok semata2 saya tidak memiliki jejari hijau (green fingers)

Pokok moringer menambah keimanan saya AllahuAkbar...semoga tinggalan ini kalau nanti ia berbuah dan berjasa..jadikan amal solehku ya Allah..KebesaranMu ya Allah terlalu nyata..ampunkan dosa2ku..Aaminn

1 comment:

  1. Aamiin...ye menakjubkn bg pokok berusia 2 thn...Allah Maha Besar

    ReplyDelete