NIKMAT ALLAH

NIKMAT ALLAH
NIKMAT PENCIPTAAN

Tuesday, January 12, 2021

BLESSINGS IN DISGUISE

 Bismillahir Rahmanir Rahim

Assalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh

Rabu 13 Januari 2021


Alhamdulillah..Malaysiaku berPKP Kali kedua mulai hari ini sampai 26 hb..tambah lagi perintah DARURAT sampai 1 Ogos 2021..sukar untuk membaca minda pemerintah termasuk DYMM Sri Paduka Baginda YDA tentang perkembangan mutakhir ini..namun jika di izin Allah mesti ada hikmah/kebaikan. (Konsep Hikmah amat luas bersumberkan kebenaran Quran Dan Sunnah) Alhamdulillah

BLESSING IN DISGUISE adalah hikmah yang berlaku pada diri saya sendiri kerana semalam Selasa 12 Januari 2021 kes diabetic Saya di hospital Shah Alam sudah DISCHARGED walaupun bekalan minima ubatan diteruskan. 

Doktor wanita muda yang mengendalikan kes saya merumuskan analisa darah dan air kencing saya yang di ambil minggu lepas semua bebas dari jangkitan dan tidak mengandungi protein..bacaan gula 6 dan tekanan darah normal..ALHAMDULILLAH..yang bestnya berat badan turun 5kg.. alhamdulillah..yang ini memang saya target pun.

Alhamdulillah..rupanya ulcer yang menguliti mulut saya berlaku penuh hikmah .. kurang makan,kurang cakap..cuma struggle nak buka mulut menyebut makhraj AlQuran. Kawan2 musykil kenapa lama sangat mengidap ulcer..sekarang saya boleh jawab ada HIKMAHnya.

Banyak juga saya merenung asbab ulcer saya yang berpanjangan sedangkan semua saranan rawatan dari kawan2 saya cuba semua antaranya banyakan minum air, ambil vitamin C, air badak dan sebagainya. Seorang teman sekolah sewaktu di Muar terus mengepos ubatan.. masyaAllah semoga Allah mengganjari keikhlasannya.

Yang ketara dalam merawat penyakit di usia lanjut ialah bagaimana semua penyakit berkait rapat dengan cara fikir dan penyerahan kepada Allah. Sebelum ini pengidap diabetik saya di beri faham ia penyakit berkekalan, diwarisi dan mesti makan ubat sampai bila2..POWERnya penyakit ini mengatasi Kuasa Allah...nauzubillah..bilamana Kita memberi Kuasa dan nilai takut kepda selain Allah itu SYIRIK namanya ..Tak sedar kita membesarkan benda lain bukan Allah!!!

Tentang penyerahan pula bilamana rawatan yang memberi kesan kita serahkan kepada ubatan ...doktor Dan sebagainya yang menyembuhkan bukan Allah kita berSYIRIK keyakinan pula ..adduhh berat kes ni

Di akhir zaman dan era Dajjal keluar terlalu nyata manusia memberikan nilai tinggi kepada selain Allah..Wang , kuasa Dan pangkat...Dan tindakan memberi kesan kepada kehidupan pula diberi kepada  SOP Covit, veksin Dan seumpamanya..macam tiada peranan Allah nauzubillah..malah sunnah kejayaan orang beriman bertaqwa dan bertawakal tolak tepi. Kemana kita akhirnya?

WaAllahualam

No comments:

Post a Comment