NIKMAT ALLAH

NIKMAT ALLAH
NIKMAT PENCIPTAAN

Monday, February 25, 2013

DOA TATKALA MUSIBAH

ISNIN 25 FEBRUARI 2013 Sejak petang Jumaat saya di Shah Alam. Ke Anjung 7 berjumpa adik tapi terkesan dengan peninggalan Allahyarham Mustapha kerana ruangniaganya masih terpampang walau dia sudah lebih 6 bulan tidak menguruskannya. Kami berbincang menyelesaikan sebarang tanggungan agar ruh allahyarham tenang di alam barzah. Begitulah harapan semua kita agar dapat meninggalkan dunia fana ini dengan penuh keredhaan Allah dan manusia juga tidak ada ungkitan dosa dan hutang kepada kita. Blog kali ini saya ingin berkongsi doa saat di timpa musibah. Saya petik tulisan sebuah blog: "Lihatlah musibah yang telah dialami oleh Ummu Salamah radliyallahu’anha ketika ditinggal oleh suami tercintanya Abu Salamah. Beliau berdo’a dengan doa di bawah ini dan bersabar karenanya, dan akhirnya doa beliau dikabulkan dengan dipersunting menjadi isteri Nabi Muhammad shallallahu’alaihi wa sallam setelah masa iddahnya selesai. Ummu Salamah radhiallahu ‘anha mengisahkan: Aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa ditimpa musibah, hendaklah ia berdoa: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ أْجُرْنِى فِى مُصِيبَتِى وَأَخْلِفْ لِى خَيْرًا مِنْهَا Niscaya Allah melimpahkan pahala dan menggantikannya dengan yang lebih baik dari apa yang telah hilang darinya.” Dan tatkala suamiku Abu Salamah meninggal dunia, aku pun mengucapkan ucapan itu, sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan ternyata Allah menggantikanku dengan yang lebih baik dari Abu Salamah, yaitu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (Riwayat Al Bukhari) Allahyarham Mustapha meninggalkan ahli keluarga yang sentiasa mendoakan ruh beliau. Berita terakhir saya diminta membantu mengujudkan sekolah wakaf MUSTAPHA INTERNATIONAL SCHOOL di Belitung Indonesia mengunapakai IHES/QGDP. Semoga ia menjadi kenyataan dan mengalirlah ganjaran wakaf untuk Allahyarham insyaAllah. Semoga ruh saya juga nanti mendapat sesuatu yang lebih baik daripada musibah sebuah kematian yang pasti terjadi. WaAllahu'alam.

No comments:

Post a Comment