NIKMAT ALLAH

NIKMAT ALLAH
NIKMAT PENCIPTAAN

Wednesday, November 25, 2020

ZIARAH MUHIBBAH

 BismillahirRahmanirRahim

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

26 November 2020/10 RabiulAkhir 1442H

Alhamdulillah..Saya telah melewati usia 72 (Hijriah 74) 3 hari yang lalu...satu usia lanjut jika di banding usia generasi ibu bapa saya...yang rata2 meninggal di usia 60an.. Alhamdulillah..Ada hikmah do panjangkan usia.

Syukur Saya dapat merentas negeri Melaka pada 21hb Dan Johor pada 24 November tanpa sebarang PKPB...pastinya bertemu anak cucu yang menunggu untuk meraikan harijadi saya dengan kejutan yang pelbagai..begitulah cara mereka menyatakan kerinduan..alhamdulillah.

Sedikit ralat cuma Saya sedang mengalami sedikit ujian ulcer yang menjadi2 di mulut Dan gusi melemah...amat menguji, namun syukur dan insaf menggagahi pertemuan yang di tunggu  ..

Tajuk blog Cuba mengimbau betapa di umur 72 berbanding umur emak kawan Saya di Parit Sulong Batu Pahat 96 tahun...Saya sujud syukur masih bersuami dan boleh berperantauan,berfikir, bergaulmesra,beramal soleh...dll.. alhamdulillah

Tanpa meyebut nama kawan Saya yang hanya berbahasa 'aku' 'engkau' hampir 50 tahun tak bertemu..terasa rindu mesra..

Beliau bergilir dengan 3 beradik menjaga ibunya berusia 96 tahun..Hikmah katanya bila dia berkongsi rahsia suaminya beristeri kedua di usia 53 tahun..Aku marah dan minta cerai katanya ..tapi mak Aku nasihat jangan. ..bergegar Arash...

Hampir 3 tahun kawan Saya memendam rasa tapi sekarang dah redho katanya kerana semua itu karenah dunia..sekarang dia lebih mendekatkan diri dengan Allah..lubuk syurga(menjaga ibu) dihadapan mata saya menambahkan motivasi padanya.

Suasana kampong menghijau di rumah kawan Saya menenangkan fikiran..entah mengapa dengan kawan Saya yang satu ini hati saya terpaut sangat mungkin kerana ibunya yang saya lihat ceria tak saperti warga 96 tahun. Tun M yang muda setahun pun kalah dengan muka cengirnya...Cara msk kawan saya bercerita tentang perang Jepun semacam dia dah kenal Saya lama..SubhanaAllah..hati Saya terpikat dan ingin datang lagi..terutama di musim buah.  Ada pokok durian,rambutan dan manggis...Saya beritahu kawan Saya l want to age gracefully like your mum..insyaAllah..

Begitulah ZIARAH MUHIBBAH ala pkp covit 19..sebuah kenangan manis yang terukir di hati Saya..mau rasanya bertemu lagi di syurga ya Allah... Aamiinn


No comments:

Post a Comment