NIKMAT ALLAH

NIKMAT ALLAH
NIKMAT PENCIPTAAN

Monday, October 29, 2012

TRADISI ALQURAN

Salam


Isnin 29 Oktober 2012/ 13 Zulhijjah 1433H

Alhamdulillah 3x, kamera saya hilang, lap top di serang virus. Semoga Allah menggantinya dengan yang lebih baik.

Terlalu lama tidak menulis saya kehilangan sedikit deria memikirkan idea.Namun tajuk di atas banyak berkaitan dengan isu yang masih berlegar dalam fikiran saya sejak ingin mencalonkan diri untuk melaksanakan QGDP (Quranic Generation Development Program) dan IHES (Integrated & Holistic Education System)

Tradisi bermaksud amalan dan kebiasaan masyarakat yang diwarisi turun temurun. Pandangan negatif tentang tradisi ialah mengekalkan amalan yang sering bercanggah dengan akidah lslam. Kedatangan AlQuran sebagai mukjizat banyak menjawab ketidakcocoknya tradisi dan amalan mempersekutukan Allah yang masih kukuh di pertahankan umat manusia sedangkan mesej AlQuran adalah untuk membangunkan kesedaran manusia supaya tunduk dan patuh menyembah Allah yang satu dan menjadi khalifah memakmurkan bumi sebagai tanda kesyukuran kepada Pencipta yang MAHA segala MAHA

Tradisi menjadikan AlQuran sebagai rahsia kejayaan manusia kurang di terokai. Menurut Iqbal seorang Ulama berasal dari lndia” AlQuran jika ia merasuk ke ruang kalbu, manusia akan berubah. Jika manusia berubah dunia pun akan berubah."

Said Nursi seorang Ulama Turki pula menyebutkan “ sesungguhnya awal dari semua jalan ini, sumber dari aliran sungai ini dan matahari sebagai pusat putaran semua planet ini hanya satu: ALQURAN. Tidak ada kiblat hakiki selain AlQuran. Ialah petunjuk paling agung dan guru paling suci’

Namun AlQuran sebagai tradisi mencipta kejayaan umat lslam ternyata kecundang disebabkan lemahnya kepercayaan kita terhadap alQuran itu sendiri. Mengapa?

  1. Latarbelakang tentang Quran yang kita warisi zaman berzaman tidak mantap. Contohnya ia hanya di baca ketika orang mati. Semua bayi sejak lahir adalah calon pemeluk agama dan pengguna bahasa lingkungan sekitar mereka seperti maksud hadis bahawa setiap anak di lahirkan dalm keadaan fitrah,ibu bapanya yang menjadikannya yahudi,nasrani atau majusi.Semua yang di lihat dan di dengar oleh seorang bayi akan di rakam, menyerap ke alam bawah sedar sebagai konsep dan nilai yang mengakar secara praktik dalam keperibadiannya. Inilah yang menentukan sikap dan perilaku bayi dalam pertumbuhannya. Amat sukar untuk mencabut apa yang tertanam di alam bawah sedarnya setelah dewasa. Jika  pemahaman dan nilai itu adalah AlQuran, yang mereka lihat hanyalah alQuran yang sampai kemulut tidak sampai  ke hati? Mengapa? Mereka tidak mengerti bila di kata AlQuran itu firman Allah kerana tidak ada siapa yang memperkenalkan kepada mereka tentang Allah secara serius. Amat malang guru agung AlQuran telah di persia-siakan.
  2. Membaca AlQuran sebagai rutin-AlQuran di nikmati sebatas lagu merdu. Kebiasaan ini menyebabkan kita tidak tertarik untuk memahami kandungannya.Untuk menumbuhkan keimanan terhadap AlQuran di perlukan kesedaran dan kemampuan berfikir untuk menggali maknanya serta kelembutan hati agar makna yang di tunjukkan itu merasuk ke hati
  3. Melupakan tujuan AlQuran di turunkan untuk membimbing manusia dan memperbaiki keadaan mereka ke jalan yang di redhai Allah dan meraih syurgaNya. Ibnu Qayyim mengatakan ahli AlQuran adalah mereka yang mengetahui dan mengamalkannya meskipun mereka tidak menghafal ayat atau surahnya. Hasan AlBasri berkata orang-orang sebelum kamu memandang AlQuran sebagai surat dari Tuhan. Mereka merenungi ayatnya pada malam hari dan mereka melaksanakannya pada siang hari.Tujuan utama AlQuran untuk mendekatkan diri kepada Allah tersasar hingga kita jauh dari Allah. 
  4. Sibuk mendalami ilmu lain. Para sahabat awal tidak di sibukkan oleh apa pun selain AlQuran agar pesan-pesannya dapat di amalkan secara sempurna, antaranya mengenal Allah, mengetahui hal-hal yang di ridhai dan di cintaiNya,memahami hukum-hukumNya, dan mengetahui apa yang berguna atau tidak. Pelajaran lain di ajar secara terpisah sedangkan AlQuran merupakan sumber yang tak pernah kering. Rasulullah saw ingin membentuk generasi dengan jiwa dan pemikiran yang bersih tidak tercemar oleh apa pun selain AlQuran,satu-satunya matair jernih agar jiwa umat terisi oleh AlQuran,mereka tegak di atas sistem dan tata aturan AlQuran. Setelah generasi sahabat berlalu tidak ada lagi generasi yang mampu menjadikan AlQuran sebagai rujukan tunggal yang murni dari segala pencemaran.Keutamaan kita haruslah berusaha memetik manfaat hakiki daripada AlQuran. Diperhatikan amalan umat mutakhir ini lebih ramai yang suka mengkhatamkan AlQuran sebanyak mungkin tanpa merenung maksudnya.   
  5. AlQuran tidak mempengaruhi perilaku pembacanya di mana gambaran terhadap AlQuran kepada masyarakat kurang baik hasil pemerhatian bahawa nilai AlQuran tidak tercerna di kalangan mereka yang bergelut bersama AlQuran. AlQuran hanya di agungkan sebatas lembaran-lembarannya bukan maknanya.
  6. Umat terbujuk rayuan syaitan-syaitan tidak akan membiarkan generasi umat ini mewariskan AlQuran kepada generasi selanjutnya.Umat lebih menaruh perhatian kepada mushaf, bacaan dan hafalan. Ketika ada suara untuk kembali kepada nilai hakiki AlQuran tidak ada respond dari mereka. Syaitan berjaya setelah umat tidak mau memetik manfaat AlQuran.la melalui proses berabad-abad, bukan berlaku dalam sehari.Pintu masuk syaitan ialah KEJAHILAN dan HAWA NAFSU. Cara syaitan bertindak ialah agar umat tidak menghidupkan AlQuran dengan cara membujuk mereka untuk tidak membacanya, menunda-nunda membaca dan menyibukkannya dengan pekerjaan lain. Ibnu Qayyim berkata syaitan menyeret pembaca alquran sampai pembaca itu lupa pada tujuan pokok AlQuran untuk di renungkan, difahami dan diketahui kehendak Allah terhadapnya. Syaitan akan menghalang pembaca untuk memahami tujuan AlQuran sehingga ia tidak dapat memetik manfaat secara maksimal darinya. Itu sebabnya kita diperintahkan memohon perlindungan Allah dari syaitan ketika hendak membaca AlQuran.(alNahl-98)  
  7. Anggapan-anggapan yang keliru tentang AlQuran, antaranya ia hanya dijadikan sebagai sumber berkah, di baca sebagai pembuka acara, sementara kandungan maknanya terabaikan dan kita kurang berinteraksi secara langsung dengannya.Membaca AlQuran untuk merebut pahala sudah menjadi tujuan utama.Tujuan menghafal juga keliru, sedangkan ia salah satu cara untuk memudahkan umat memetik manfaat AlQuran selain berdoa dengannya tanpa bergantung kepada mushaf. Pada hari kiamat kelak ada dua situasi AlQuran. Pertama menjadi penolong orang yang mengamalkannya, kedua ia menjadi keluhan orang yang melupakannya, meninggalkanya, mengabaikannya dan tidak mengamalkannya. Ada yang keliru menyangka ia seorang yang banyak dosa lantas tak mampu mendekati AlQuran sedangkan AlQuran di turunkan untuk mengubat jiwa yang sakit dan keimanan seseorang hanya tergetar dan tumbuh ketika mendengar bacaan AlQuran dan memahami maknanya.
Keenganan kita mengamalkan AlQuran adalah disebabkan KEYAKINAN kita terhadap AlQuran begitu lemah. Kita kurang yakin AlQuran mampu membangkitkan keimanan kita dan mampu mengubah diri kita. Setiap huruf alquran selalu menyeru ‘aku di utus Allah kepadamu agar di amalkan dan di jadikan sumber nasihat dan peringatan.’ Oleh itu memantapkan keyakinan kita terhadap AlQuran adalah langkah awal untuk memiliki kemauan memetik manfaat dari kitab suci itu. Imam bukhari berkata ‘hanya orang yang mempercayaai AlQuran sahaja yang dapat merasakan kenikmatannya.' Mari kita bulatkan tekad, tuluskan berdoa agar diberi kemudahan dan sentiasa dekat dengan AlQuran. Ibnu Rejab berpesan ‘Allah akan mengabulkan doa kita sebesar kesungguhan dan keperluan kita.’ Kita harus yakin kepada Allah dalam usaha mendapatkan manfaat hakiki AlQuran.
WaAllahu'alam

Sumber: Dr Majdi al Hilali- Agar Al Quran Menjadi Teman (Rahsia menghayati kitab suci untuk perubahan diri) ZAMAN, Jakarta, 2011.

No comments:

Post a Comment